Svar!

Frida om Gómorron:

Ärligt talat - Nej, det är inte mer okej bara för att man har privathäst. Absolut inte.

Det handlar om SÄKERHET. Du tycker säkert att Daphne är den snällaste ponnyn i världen, och han ÄR enormt snäll, men den dagen du sitter på honom, han blir skrämd och du åker i backen och slår huvudet i en sten, då är det kört. Visst, det är värsta möjliga scenario, men det är fullt möjligt. Det är DJUR vi har att göra med, de är lättskrämda och de är flyktdjur.

Så nej, det är inte okej. Väljer du ändå att göra det, då är det upp till dig. Och det må låta hårt, men händer det en olycka så har du bara dig själv att skylla. Jag är ledsen om det låter hårt, men det är den bistra sanningen.

(Och bara för att ha det sagt så hoppas jag såklart att du klarar dig från skador och olyckor, men jag hoppas du förstår vad jag menar).

svar:
Jag tycker det är stor skillnad om det är ens egen ponny. Om det är någon annan som äger ponnyn som inte tycker det är okej att man rider utan hjälm ska man självklart inte göra det!
Och ja, jag tycker Daphne är snällast i världen. Men jag rider bara utan hjälm där jag vet att han känner sig säker, såsom paddocken och korta turer i skogen. Annars tar jag mig faktiskt tiden att hämta hjälm.
Och nej, Daphne är verkligen inte bara ett djur för mig, han är så mycket mer. Han är min bästa vän och jag litar på honom till 100%
Jag vet att hästen är ett flyktdjur, men det är lite konstigt för när Daphne blir rädd stannar han och stirrar^^ Han springer heller aldrig iväg från mig när jag ramlar av..
Haha, har jag sagt annat än att jag skyller på mig själv? Du behöver inte vara ledsen, inte bry dig faktiskt.
Tack men jag ska nog klara mig. Blir bara så himmla trött på alla komentarer, vad är det för tjafs igentligen? Det är väl precis samma sak som att inte alla rider med väst?

Måste bara säga det med att jag vill självklart att mina vänner rider med hjälm, men när det gäller mig själv bryr jag mig inte lika mycket.. Så min rekomendatation är faktiskt att rid med hjälm!


Kommentarer
Postat av: vendela

vafan hände med texten?

2011-12-26 @ 23:30:10
Postat av: Anonym och Läsare

Hej jag läser bloggen och den är jättebra! :D Jag tkr att man själv ska få bestämma om man vill ha hjälm eller inte. En privathäst känner man sej mer säker på en att sitta på en "okänd". Och självklart litar man mer på den. Sen kanske man tänker att man inte ska göra några direkt farliga saker om man rider utan hjälm. Tack och hej leverpastej :D

2011-12-27 @ 19:05:51
Postat av: Anonym

Att ha ridhjälm vid ridning är självklarhet, men hur många tänker på att alltid ha hjälm på sig vid longering, körning, tömkörning eller löshoppning? Även här finns en risk att hästen gör en oförutsedd rörelse och du kan ha otur och bli sparkad. Använd hjälm

2011-12-29 @ 22:28:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0