Hoppning

Red med Olivia och Sara i ridhuset. Eftersom min ponny är så snäll och antingen hänger efter eller står still, fick jag den roliga uppgiften att bygga hinder! Byggde fram ett vanligt sockerbits-hinder och 5&½.

Jag brukar numera rida på hackamore när jag hoppar, så det red jag även på idag! Han blir lättare att reglera och "lägga rätt" innan hindrena osv. Travade fram som vanligt, ganska låg form och raskt tempo. Nåt varv i galopp i båda varven innan jag hoppade över de lilla sockerbitshindret. Tog det ett par gånger i båda varven och bytte lite galopp över. Han var duktig och bjöd mot de lilla hindret!

5&½ bestod av ett räcke in på ca 40cm och ett räcke ut som i början låg på kanske 50cm. På de höjderna tycker han inte det är nån big deal så han hoppar inte riktigt och slarvar en hel del.
Höjde räcket till ca. 70-80cm efter en stund och då hoppade han lite mer. En gång kom han helt fel på första räcket och tvärnitade på det andra så jag gled fint ner på marken.. men allt var helt och hållet mitt fel! Jag hade för lite fart och la honom för nära + att jag kollade ner på båda hindrena. Ingen skada skedd och vi tog det en gång till innan vi "hoppade av" (alltså inte satt av, utan hoppade lägre höjder hahaha)

Arbetade lite emellanåt också, och han var stundtals väldigt fin! Lite lam i galoppen och ganska stel, men det får vi jobba med på torsdag. Är mer än nöjd över ridpasset! Imon får han en välförtjänt vila och på torsdag står det dressyr på schemat :)


Gick snabbt och smidigt att ha stallet ikväll med, underbart väder och glada hestar :D

/Vendela

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0