Tömkörning

Var uppe i stallet ganska sent idag, vilket ledde till sen hemkomst. Men nu är jag hemma iallfall och tänkte berätta om hur det gick med tömkörningen!

Häst nr 1, Daphne
Han var lite trög i början men släppte efter en stund och arbetade på riktigt trevligt! Hade inspänningstyglar på honom hela tiden, till en början var han lite arg på dem men skärpte sig. Försökte få honom att galoppera men hade glömt ta med spö, så istället släppte jag honom (med inspänning dock) så fick han springa själv. Haha, han måste trott att han fortfarande satt fast för han sprang som på en volt runt mig! När han frustade och verkade nöjd fick han bryta av och trava av sig själv. Han fick gå ca. 30 minuter, om man inte räknar med framskrittning :)

Häst nr 2, Dracula
Dracula var riktigt duktig idag! Väldans pigg, men det var bara skönt.. slapp ju iallafall springa mer än hästen (nämner inga namn.. daphne). Travade och skrittade först utan inspänningar, han vände ibland in och snurrade runt men jag höll mig bara lugn och skickade ut honom igen. Han förstod tillslut att det inte var någon idé och slutade.
När jag satte på honom inspänningstyglarna blev han först lite arg, bråkade runt en stund. Även här gav han sig ganska fort, och gick superbra! Arbetade på en volt ett par varv. Han verkade inte trivas på inspänningar så jag tog av dem och flyttade istället ner tömmen en "ring". Lät honom galoppera nåt varv.
När jag sedan travade av var han rund och låg, frustade som en tok hihi. Dracula arbetade i ca. 20 minuter :)


Imorgon ska jag rida ordentlig dressyr med mycket mjukgörande, eftersom Elinor ska fota mig både lördag och söndag! :D

/Vendela

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0