Lektion på riddesberg

Det var jätteroligt!

Vi kom dit runt fem och alla tilldelades varsin häst.
Jag fick en häst vid namn Gosspel, och han var stallets största häst (ca175). Det var lite småläskigt, men han var hur mysig och snäll somhelst. Vi red för två olika tränare på två olika hästar. Började med att hoppa Gosspel för Anne!

Hoppning:
Det kändes lite konstigt eftersom Gosspels skritt var lika snabb som Daphnes trav.. Men som sagt var han jätte snäll.
Vi började med att skritta på en volt runt Anne och sen såsmåningom börja trava. Han hade en väldigt långhals så jag fick jobba mycket med att korta upp honom. Det gick bättre efter vi hade galopperat. 
Gosspels galopp var nästan som när Daphne bockar, haha! Jäääätte stora kliv. Men han gick väldigt lugnt och samlat.

Först fick vi trava över bommar, Anne ville kolla på vår lättsits och att vi alla tog tag i manen. Det gick inte jätte bra första gången, han sprang lite väl fort och kom fel. Kom en gång till och det gick mycket bättre.

När alla gjort det hoppade vi 5 1/2!
Började med två små kryss.
Det gick utan större svårigheter, han skuttade lätt över och landade i galopp.
Höjde och gjorde det till en oxer. Han blev lite mer taggad när det var lite större hinder så det gick inte så bra de första gångerna. Men tillslut gick det jätte bra och sista hindret låg på 110cm. Var dock bara jag och en tjej som heter Elin tror jag som hoppade det (a)
I avtravningen var han mjuk&fin, och jag är nöjd!

Vi bytte hästar + tränare. Hästen kallas Vosse och tränaren heter Åsa :)
Dressyr:
Eftersom hästarna redan var uppvärmda började vi rida på direkten.
Vosse var stallets näst största häst (enligt Anne) men precis som Gosspel kändes han inte så stor.
Vi fick mest rida runt och känna på hästarna. Vosse är en riktig liten dressyrstjärna ska jag säga! Helt underbar var han att rida. Lydde minsta vink, och kunde nästan läsa tankar! Han var liite känsligare än Gosspel, men det tog inte alls lika lång tid som med Gosspel att ''komma på'' honom.

Vosse ville gärna gå väldigt lågt och mest hänga med huvudet. Åsa bad alla, en och en, gå in på en volt runt om henne så att alla fick lite hjälp med just sin häst!
Till mig sa hon att jag skulle höja handen och hålla i honom lite mer, + hålla in vänster armbåge (den hade tendens att leva sitt eget liv).

Jag gjorde som hon sa och red med lite högre hand och höll i honom mer. Det gick mycket bättre och Åsa sa att det såg fint ut :)

När jag skrev att Vosse var en dressyrstjärna skojar jag verkligen inte.. haha!
Jag vet inte riktigt vad jag skulle göra, tror det var att jag skulle börja trava men sen ångrade mig eller nåt, för helt plötsligt piafferade han! Fattade först inte vad han gjorde förens Åsa sa, nemen oj vad fint! Vosse gillar piaff. Hahahaha!
Sen hjälpte Åsa mig så jag fick piaffera lite till ;)

Han galopp var superhärlig, rund och gó. Vi jobbade ganska mycket i galopp och jag testade både att nästan galoppera på stället och att öka. 

Fina Gosspel!
Hemsk ridalättsits



Det var de roligaste jag gjort på länge, vill bara dit och rida Gosspel&Vosse igen!!
Elinor var med och fotade & filmade så det kommer upp nån dag :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0