Bästa Holiday

Igår red jag Holly på novabett, kände absolut ingen skillnad på henne trots att hon har fått sina tänder raspade... Så nu finns det i princip inga alternativ kvar förutom att allting bara är i hennes huvud.

Det blir sån otrolig skillnad med bett, hon är spänd och "trippar" framåt hela tiden. Studsar upp och ner i galoppen och har ingen takt alls. Igår satte jag upp ett hinder som jag red på lite i båda varven... Så fort hon fick syn på hindret blev hon förvånansvärt LUGN, sträckte ut på steget och bjöd på riktigt ordentligt. Verkligen JÄTTEFIN!

Jag tror faktiskt att hon går och tänker för mycket på att hon har något i munnen, och stressar upp sig för det. För så fort hon för göra något som hon tycker är roligt så blir hon nästan precis som vanligt och blir ridbar så att säga..

Kanske måste jag få henne att koppla bett till något positivt - frågan är väl hur. Hon ÄLSKAR att få komma ut i skogen och bara få busa, och hon har också fått en enorm hoppglädje och blir helt lycklig så fort det står hinder på banan... Haha! :love: Jag vill gärna kunna rida dressyr på bett men det är just det som inte funkar. Jag funderar på att fortsätta ha henne på hackamore i dressyren ett tag framöver, och låta henne gå med bett på övrig ridning tills vidare.



Såhär duktig var hon igår, kändes precis som vanligt om inte bättre!! Hon har blivit så JÄVLA duktig på att försöka taktsera själv mot hindret nu och ta tag i situationen själv. Stolt ♥

/MAJA

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0