Blackout

Haha, igår efter att jag och Fanny ätit så somnade vi.. Typiskt mig, hahaha!! Tänkte berätta om gårdagens ridpass nu istället! :D

Som Vendela skrev så skulle jag testa hoppa honom på hennes minikimblewick. Inte för att han är stark, men för att han drar upp huvudet som tusan när jag hoppar och då kan jag inte hoppa honom med "spänst" och får liksom hoppa på fart. Fine - det går att hoppa så med, självklart, men det blir inte samma goa känsla alltid. Har prövat med både tredelat, rakt, tvådelat och även eggbett men han har gjort likadant. Sätter jag på honom en martingal med det tappar han oftast framåtbjudningen istället (inte alltid, men oftast). Därför ville jag pröva honom på det bettet, tror det kan vara lagom för det är verkligen minimalt!

Anyway, vi red för Ninnie igår då Maria tydligen inte kunde ha våran lektion.. Varför vet jag inte? Vi hoppade lite, först på 5½. Vi kom i trav på första och landade i galopp. Hindret ut var en oxer, fick ett litet skitstopp i början för att han var lite rädd, men red på igen som ingenting och klappade honom lite. Han hoppade fint sen och vi höjde hindret ett par gånger och hoppade, fin var han! Vi tog väl någon skrittpaus imellan, haha vet inte när riktigt. Sedan hoppade vi sockerbitarna som var placerade på andra långsidan, jätteduktig var han och bjöd som tusan. Höll faktiskt huvudet på plats precis som han ska.

Sedan lade vi upp sista hindret på 5½ igen, men nu skulle vi komma i galopp. Red på en gång när det låg på 80cm ungefär, inga problem alls så jag väntade tills vi höjde det igen, till en meter var det nog ungefär. Red på, men kände hur fel vi kom och försökte stanna honom för jag HATAR felsprång.. MEN vad tror ni min otroligt snälla ponny gör?! han HOPPAR, stillastående och verkligen räddar oss ur situationen, utan att riva dessutom! Jävlar vad han tog i med bakbenen, kände det igenom hela språnget, och han tog emot mig så bra efteråt även om jag landade typ över hans hals. Galna ponny, han ställer verkligen upp till 110% om man bara gör detsamma för honom! Red på igen sen, och galet vad bra det språnget blev! Huvudet var PRECIS på plats och han var verkligen precis där jag ville ha honom. Seglade över som ingenting gjorde han, hoppade igenom hela ryggen och jaa, GRYM! Denna ponny alltså, så lydig och genomsnäll. Finns man bara där för honom så gör han det man ber om i princip, bästa Rinaldo :love:

Bettens inverkan då; Vet inte om jag kan avgöra det än..? Antingen så hade han en bra dag (haha) eller så bara funkade han allmänt bra på det?! Han verkade trivas på det också, tappade inte framåtbjudningen alls tycker jag och tror inte han höll på med huvudet någonting under lektionen. Kommer självklart bara hoppa på det, men ska pröva hoppa med det någon mer gång innan jag bestämmer mig! :)



/MAJA

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0