Praon

Mest för Elinors skull skriver jag kort om dagarna på uppegården!

Dag 1: Fick en rundvisning i stallet och på gården.
Uppe på logen fanns ca 20 sadlar som behövdes putsas, och det tog faktiskt större delen av dagen.
Borstade nån häst tror jag.. minns inget mer.

Dag 2: Putsade selar i sadelkammaren och red ett busigt russto. Russin, som ponnyn hette, hade inte gått på veckor och hade en tendens att kasta av sina ryttare (som typ, alla russ?). Skrittade henne länge innan jag travade några steg. Hon kändes lugn så jag vågade slappna av lite.. det skulle jag inte gjort. Hon drog genast i väg och bockade gång på gång innan hon körde ner huvudet och snällt la ner mig på marken, haha söt.
Blev mycket mer bestämd mot henne när jag hoppade upp igen. Hon försökte få av mig en gång till, men då var jag beredd och drog upp huvudet på henne. Kunde tillslut trava flera varv och volter utan dumheter. Tyckte faktiskt om Russin!


Dag 3: Lät Russin och Bläsen stå inne, borstade igenom dem ordentligt och gav dem en makeover. Klippte hovskägg + svans, jämnade till manen osv. Det skulle komma några och kolla på dem. Bläsen föll dem inte alls i smaken.. de sökte en snäll, liten, lugn ponny som småbarn kunde rida och sköta, och Bläsen var påtok för stirrig. De provkörde Russin, och tyckte så mycket om henne att hon fick åka med dem hem.
Tog in fölen en stund och borstade dem. Lyfte lite hovar och så, gulligaste bebisar!

Dag 4: Plockade lite i sadelkammaren och hjälpte Leif med boxarna.
Red två av Gerts connemara ston, Jaja och Nora. Nora var ganska jobbig och vägrade gå på övre delen av banan, så hela ridpasset gick åt att träna på det. Efter en stund gick det utan större bråk. Hon var även väldigt lat och skänkeldöv... både hon och Jaja sparkade väldigt mycket för skänkeln och spö. Allts inte kickade utan sparkade med ena benet? Skrittade alltså mest på Nora, men lyckades galoppera lite.



Jaja var rädd för allting. Kardbare-lätet på lindorna, borstar, sadeln.. men hon var mycket piggare än Nora.
Henne gick det faktiskt bra att rida, båda var ju dock självklart otroligt stela och oställbara haha, hon stannade ibland och stretade emot men inga större dumheter. Travade lite och galopperade mycket, mest för att det inte är lika jobbigt. Hon fick bara lulla på.
Friden bröts dock när jag skrittade av. Gav henne långa tyglar och skrittade längs spåret, hon stannade till lite och vände bak huvudet mot min sko. Jag trodde hon ville göra som Daphne, vila mulen mot min sko men icke. Hon blev livrädd för den och kastade sig iväg. Jag som satt utan stigbyglar med långa tyglar hamnade runt halsen. Hänge kvar och fick henne stanna, men hon kastade sig igen och då landade ja rakt på ryggen. Tappade andan, men det gick över ganska snabbt så jag hoppade upp och travade ett par varv innan jag gick in.
Klandrar självklart inte Jaja, hon har antagligen inte blivit så mycket hanterad.



Dag 5: Krattade gården och fyllde på vatten. Myste massor med fölen i hagen, och det var faktiskt allt!

Annars var det fika kl. 10 och jag slutade runt 1 varje dag. Chill!

Jag tyckte praon var väldigt rolig! Om man ska praoa i ett stall rekomenderar jag Uppegården, för man får väldigt roliga uppgifter och inte bara t.ex mocka, sopa.. mycket mer hästskötsel än vad det brukar vara! Gert var supertrevlig, och det var alla andra där också :)

/Vendela

Kommentarer
Postat av: lisa

Hej jag heter lisa och jag är efterbliven med att svara på snälla kommentarer.. -.-



Sv: TACK hahaha, så himla söt är du! ♥

2012-03-28 @ 22:14:51
URL: http://lisacandemyr.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0