Hejsan

Idag tränade jag Holly löst i ridhuset, så jävla duktig var hon!! I början så stog hon bara stilla vid dörren, undvek mig och så. Jag började med att smacka på henne och när hon sedan gick så följde jag bara efter, och när hon stannade så gjorde jag också det. Likadant som henne gjorde jag alltså helt enkelt, haha. Gav henne massor med beröm och godis hela tiden!

Sedan började jag lite med min såkallade carrotstick, om ni vet vad det är? Inget märkvärdigt alls, det är som ett vanligt spö fast med ett rep längst ut. Varför den heter som den gör är för att Carrot ska stå för belöning, och stick för att den ska fungera som en förlängning av din arm i synnerhet som hästens hals, huvud eller bakben. Man ska vifta och hålla på med den. Jag har aldrig prövat det förut då jag inte trott att den kan vara till någon nytta, men idag så använde jag faktiskt min HEMGJORDA!! ;)


Såhär kan den se ut :)


Började med att försöka röra henne med den överallt, och hon var livrädd i början då hon har väldigt stor respekt för spön. Efter varje berörning så gav jag godis och lät henne vara en stund, sen så höll jag på så. Efter ett tag kunde jag "slå" henne precis överallt, helt stilla stog hon och jag behövde inte hålla i henne alls!

Sedan började jag försöka få henne leka lite, viftade med sticken och sprang. Hon var lite skeptisk till det i början så jag fick försöka alla möjliga sett.. x) Men hon fattade ganska snabbt, och började springa så fort jag gjorde det. Stannade när jag bad henne också. Hon blev jättebusig efter ett tag och sprang hur mycket som helst, utan att vara minsta lilla stressad! Så fort jag saktade ner så gjorde hon det med, och när jag bytte varv så gjorde hon bannemig det - snabbt med! :love: Jag stannade imellanåt och berömde henne samtidigt som jag slog lite med sticken över henne. Efter jag gjort allt detta så följde hon efter mig som om jag hade henne i koppel alltså, och travade ikapp när hon kände att hon var för långt ifrån.. ♥

Så jävla duktig var hon idag alltså, ni kanske inte tycker det var så märkvärdigt men det var det. Från att till en början vara helt utstängande och inte ta några signaler alls, till att lyssna perfekt och ta in allting som jag gjorde. Sån skillnad på ETT pass!


Nu får ni inte tro att jag är något proffs bara, haha.. x) Men jag har ett så starkt band med Holly vilket underlättar enormt mycket. LÄTT att jag ska göra detta oftare nu!



Älskar dig

Min lilla pojk Rinaldo fick vila idag, tyckte verkligen att han förtjänade det. Åkte till Charlies med Maria och kollade på sadlar till Holly, vi tog med tre stycken hem som vi ska pröva imorgon.. :)

/MAJA

Kommentarer
Postat av: Elinor

Oherre, fick du henne att leka med dig? :o

Vet du hur längre det tog för mig att få Dzasti att springa jämte mig mer än 3 m? Första gången hon lekte med mig var typ för 3 månader sen, haha!



Så det är verkligen kanon maja, ni två alltså ♥

2012-05-29 @ 22:26:07
URL: http://skimmelochskack.blogg.se/
Postat av: Andrea

Har veckans blogg :)

va med gärna :)

2012-05-30 @ 15:58:04
URL: http://http:/andreafagerberg.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0