Vacker hov




"Vacker hov" är enligt mig ett ganska lättlärt trick, tog Daphne ca 20 minuter att lära sig det. Det är inget bra trick att lära de tiggiga hästarna.

På det sättet som jag lärde Daphne tror jag man kan lära de flesta hästar! Självklart beror det på hur intresserade och hur pass snabbtänkta de är. Det kan säkert ta veckor för nån häst att förstå, medans andra lär sig på 5 minuter! 

Vad som behövs är;
En pall
Godis (om man väljer att använda det, annars räcker det med klappar)
Ett komando

Mitt komando är helt enkelt, jag petar honom över benet. Har även börjat träna, som ni ser på översta bilden, med att bara peka upp och säga "upp".

Ställ pallen framför din häst. Inte för nära, inte för långt bort.. hästen ska med lätthet få upp hoven på pallen.
Börja med att lyfta upp din hästs hov på pallen. När hästen står med hoven stadigt på pallen, beröm! Mycket!
Gör om det här tills din häst förstår vad det är du är ute efter, då kommer den redan i förväg ställa upp hoven på pallen. Se till att du alltid har gjort rätt komando innan du berömmer! Så småningom kommer hästen sätta upp hoven på pallen när du ger komandot. Det är som 2 trick i 1 för ställ bara undan pallen, gör samma komando och voíla! Din häst gör Vacker hov :)



Kom ihåg att alla hästar är olika. Och glöm inte berömma!

/Vendela

Kommentarer
Postat av: emma:sösdl

Balou kan det oxå ;) prova vettja :D

2012-05-22 @ 19:29:40
Postat av: Kajsa

Kan du lägga upp lite bilder när du har frihetsdressyr !?

2012-05-23 @ 20:36:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0